De biddende mens
Door dr. K.D Goverts
André Neher heeft een prachtig stuk geschreven over het gebed, waarbij hij teruggaat naar de Maharal van Praag, een 16e eeuwse Joodse denker. Hij zegt: het gebed, het tephillah is vooruitdenken. In feite heeft het Hebreeuws geen apart woord voor ‘gebed’. Neher zegt: bidden is ‘penser en projet’ (denken in project), vooruitdenken, projecterend denken. Op die manier ben je bezig met de toekomst, met wat gaat worden, je bestemming. Maar tegelijk ben je daardoor ook bezig met de bestemming van de hele aarde, van de hele schepping. Het Hebreeuwse woord voor bidden betekent eigenlijk: oordelen, onderscheiden. Het gebed is dus hèt project bij uitnemendheid. De biddende mens is de mens, die zich uitstrekt, gericht op een doel. Het is de mens, die zich op weg begeeft. Het is de mens, die zich projecteert van beneden naar boven. Hij zegt ook: het is ‘l’homme nostalgique’, het is de mens met heimwee. Het is de mens met een onuitwisbaar verlangen. De rabbijnen zeggen: God bidt ook. In het gebed is de mens ook navolger van God. En dan kun je de vraag stellen: tot wie bidt God dan? In zekere zin kun je soms zeggen: God bidt tot de mens, zoals in er staat in de brief aan de Korintiërs: “En dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd. Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande (bad); in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen” {2 Kor.5:19,20}.
Wàt bidt God? En dan wordt er gezegd: dat het mijn wil zij, mijn genade uit te breiden over al mijn schepselen. Bidden is hardop denken, bidden is met God meedenken. Opdat zijn wil geschiede gelijk in de hemel alzo ook op de aarde. Let op die volgorde. Eerst de hemel en van daaruit de aarde. Hij bidt in de hemel en zo bidden wij op aarde. En als dat samen gaat stemmen, zijn hemel en aarde weer met elkaar in harmonie. Bidden is die eenheid tussen hemel en aarde recreëren, herscheppen. De duivel heeft de hemel en de aarde uit elkaar getrokken, dat probeert hij steeds weer en steeds meer. Hij is ook de diabolos, de uiteensmijter, de chaotiseur. Bij de zondeval werden hemel en aarde van één tot twee. Dan gaan hemel en aarde langs elkaar heen leven en is het verband kwijt.
Door bidden worden de hemel en de aarde weer verenigd. Er staat: ‘Gelijk in de hemel alzo ook op de aarde’. Daarom is die volgorde ook zeer belangrijk. Het is jammer, dat het in bepaalde nieuwere versies van Het Onze Vader wordt omgedraaid: op aarde zoals in de hemel. Maar die hemel moet eerst en dan de aarde. En als je zegt: in de hemel, is dat ook in jouw hemel, in jouw denken. Bidden is dus: lichaam stichten in de geest. Bidden is een tempel bouwen in de geest.
Comments (0)