De Terugkeer des HEEREN
Door dr. K.D Goverts
Deut. 30 :3 “dan zal de Here, uw God, in uw lot een keer brengenen Zich over u erbarmen: Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de Here, uw God, u verstrooid heeft”. Hij zal zich over u ontfermen: dat prachtige woord: racham, רחם – denk aan rachamim: רחמים Erbarmen, Barmhartigheid, dat verband houdt met de rèchem, רחם de Moederschoot: het moederlijke Erbarmen, de Tederheid van de Eeuwige, zoals Mozes Cordovero [1522 – 1570] schreef: dit is de extrême Tendresse: de gedachten van Keter, כתר dat is de Kroon: Zijn gedachten zijn uiterste Tederheid.
En dan staat er in het derde vers: en Hij zal terugkeren. we-shabh ושב Dit staat er, en het is zo jammer dat vele vertalingen dit laten verdwijnen. Dan vertalen ze het met alleen maar het woordje: weer. Hij zal u weer bijeenbrengen. Maar het gaat veel dieper, oneindig dieper. Hij zal wederkeren. Vers 3 verkondigt ons de Terugkeer van de Eeuwige. Zoals Jesaja 52 het uitroept: dan zullen de wachters zien, oog in oog, dat de HEERE naar Tzion wederkeert. {Jes. 52, 8}. Dat is Gods grootste vreugde. Als Zijn volk terugkeert, dan keert Hij terug. Dan is dat de Thuiskomst des HEEREN.
We denken aan de gelijkenis van de verloren zoon. Lucas 15.
De verloren zoon komt thuis: de Vader zag hem al van verre. Hij snelt hem tegemoet, Hij kust hem, en Hij haalt hem binnen. Toen kwamen er twee thuis. Die jongen komt thuis, vanuit zijn ballingschap in dat verre land. Maar ook de Vader komt thuis. Want de Vader stond altijd maar op de uitkijk. Die was ook nooit meer in zijn eigen huis. De Thuiskomst des Vaders. Zoals er staat in Openbaring 7, 10: en zij roepen met een grote stem: De zaligheid is van onze God en van het Lam. Maar letterlijk kunnen we ook vertalen: de zaligheid is voor onze God en voor het Lam. Want als dat volk, die schare thuiskomt, dan kan de HEERE eindelijk ook thuiskomen. Dan is er een Thuiskomst voor dat volk, maar ook voor het Lam.
Dan is het, zoals Henri Nouwen dat zo mooi typeerde: Eindelijk thuis!
Deut. 30 Hij zal terugkeren
Wat een vreugde, als de HEERE eindelijk weer is waar Hij altijd had willen zijn. Want we beseffen dat er woorden zijn in de Hebreeuwse taal, die met elkaar te maken hebben: die bij elkaar hóren. In de letterlijke zin: ze hóren bij elkaar. Omdat als je het ene woord hoort, hóór je ook het andere woord. Want van shubh שוב terugkeren, kom je zomaar vanzelf bij yashahb ישב zitten. Wie terugkeert, kan gaan zitten. En dan is het maar één letter om te komen tot: shabbat שבת de rust. Terugkeren, gaan zitten, en daarmee ingaan in de rust van Hem. Shubh, שוב – dan komt er een yod י bij, er komt een yod vóór en de yod is de letter van de Oorsprong, de letter van Zijn Naam. En wie mag gaan zitten, zitten bij Hem, die mag de rust ervaren: dan komt er een tav ת achter, en de tav is de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet, en het is de letter van de toekomst, van de voleinding. En Hij zal u vergaderen uit al de volken, waarheen u de HEERE uw God verstrooid had. Dit woord vergaderen, qibbeetz, קבץ wordt vaak gebruikt voor het bijeen brengen van verstrooide kudden, van verdoolde schapen. Zo zal de HEERE het doen: Hij zal Zijn verstrooide schapen bijeen zamelen. Eindtijd is inzameling. Dit is de eindtijd-visie van Deuteronomium, en ook van de Profeten. Een eindtijd-beschouwing in één woord.
Comments (0)