De genade is uitverkoren in de Messias
Door dr. K.D Goverts
“Naar de verkiezing van de genade”.
Waar slaat dan die ‘verkiezing van de genade’ op? Dat kun je ook op een heel andere manier verstaan dan meestal gebeurt. Meestal wordt dit dan als volgt geïnterpreteerd: God verkiest, dat is dan zijn genade. Dan wordt het dus uitgelegd als ‘genadige verkiezing’. Dan wordt geredeneerd: God ziet dat hele volk en kiest er dan zevenduizend uit. Dat zijn dan de uitverkorenen. En de rest …. ja, die zijn óf verworpen, of die zijn voorbijgegaan, die zijn prijsgegeven. Vanuit dit standpunt geredeneerd slaat die verkiezing dus op een aantal mensen. Wat kiest God: God kiest bepaalde mensen!
Maar je kunt deze tekst ook verstaan: de genade wordt verkozen! God heeft niet een aantal mensen gekozen, maar God heeft gekozen voor de genade. God had ook kunnen kiezen voor de wet, in de zin van: jij moet van alles doen om er te komen. Dan had je de verkiezing van de wet gehad. Dan had God ervoor gekozen om het af te laten hangen van prestaties. Dan wordt het de verkiezing van het examen. Zo kan ook een gemeente weer een aaneenschakeling worden van allerlei examens. Hoeveel heb jij al gepresteerd? Dat zou je trouwens ook weer niet in een systeem kunnen vatten. Jona had bijvoorbeeld 120.000 bekeerlingen.
Maar dan kun je je afvragen, of zijn evangelisatiemethode nou wel zo geweldig was. Jona hield trouwens ook maar een preek van vijf woorden. Jeremia heeft veertig jáár gepreekt, maar had nauwelijks één bekeerling. God heeft gekozen voor de genade.
De genade is hier dus het object van de verkiezing. God had bij wijze van spreken de keuze uit een aantal opties, uit een aantal wegen. Hij had kunnen zeggen: mijn weg is via de werken, via de prestaties, via de wettische principes. Maar uit die verschillende mogelijkheden – en in feite wás er voor God maar één mogelijkheid – kiest God de weg van de gratie. Zo staat het dan ook in Exodus 33: “Ik zal genadig zijn, wie Ik genadig ben, en Mij ontfermen, over wie Ik Mij ontferm”. { Ex.33:19}
Daar gaat het dus over in Romeinen 9-11. Niet over een aantal verkorenen, maar over de uitverkoren genade. De genade is ‘tot zijn grote vreugde’ uitverkoren in de Messias. Trouwens: charis = genade en chara = vreugde, deze twee horen ook bij elkaar.
Comments (0)