Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde
Door dr. K.D Goverts
“En gij zult uw naam tot een vloekwoord achterlaten voor mijn uitverkorenen, en de Here HERE zal u doden; maar zijn knechten zal Hij met een andere naam noemen, zodat wie zich in den lande zegent……” {Jes.65:15}. “zich zal zegenen in de God der waarheid, en wie in den lande zweert, zal zweren bij de God der waarheid; want de vroegere benauwdheden zijn vergeten, ja, zijn verborgen voor mijn ogen” {v.16} “Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; aan wat vroeger was, zal niet gedacht worden, het zal niemand in de zin komen” {v.17}. De vroegere benauwdheden zijn vergeten Daar komt de naam naar voren: ‘de God der Waarheid’. Hebreeuws: de God amim. Daar komt ons woord amen vandaan. ‘In den lande’, of ‘op de aarde’. Er is geen toekomst zonder aarde. “De vroegere benauwdheden zijn vergeten” {Jes.65:16}. Dat wijst op een innerlijk herstel.
“Zijn verborgen voor mijn ogen”
Vergeten en verborgen; dat zijn belangrijke sleutels voor de toekomst. Heel de geschiedenis wordt gekenmerkt door de ‘vroegere’, of letterlijk: ‘de eerste’ benauwdheden. In de loop van de geschiedenis is er heel wat benauwdheid geweest. In vers 17 zien we het contrast:
De hemel nieuw en de aarde nieuw
“Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; aan wat vroeger was, zal niet gedacht worden” {Jes.65:17}. Je kunt ook vertalen: “Ik ben bezig te scheppen”. Letterlijk: “de hemel nieuw en de aarde nieuw”. “Het zal niemand in de zin komen”. Letterlijk: “het zal niet meer opgaan op het hart”. Je zult het niet meer op je hart krijgen. ‘De hemel nieuw’. De hemel is ook aan vernieuwing toe. Aanvankelijk vormde die hemel één geheel met de aarde. In Genesis 1 worden hemel en aarde in één adem genoemd. Hemel en aarde waren op elkaar ingesteld. Samen stelden zij de goede schepping voor. De aarde als grond waar de mens kan wonen. De hemel als veilig dak. En in de loop van de tijd raakten die hemel en aarde uit elkaar. Dan heb je een hemel apart en een aarde apart. De aarde raakt zijn dak kwijt. Zoals een huwelijk, dat kapot gaat. Maar dat huwelijk wordt weer hersteld. Er komt verzoening tussen hemel en aarde. De hemel kan weer zijn oorspronkelijke zegenende rol spelen.
Tijden van verademing.
Het herstel komt binnen de geschiedenis. Dat zie je met name in het Duizendjarige Rijk. Het herstel komt in de tijd. Niet pas ergens in de eeuwigheid. Wat in de tijd kapot gegaan is, wordt ook in de tijd geheeld. Anders zou het in wezen een mislukking zijn. Anders zou God eerst de tijd moeten opheffen en de klok moeten stilzetten. In het Duizendjarige Rijk wordt de geschiedenis genezen. Dat is de wederoprichting van alle dingen. De tijden van verademing. Geen eeuwigheid van verademing, maar tijden van verademing. “Opdat er tijden van verademing mogen komen”. “Hem moest de hemel opnemen tot de tijden van de wederoprichting aller dingen” {Hand.3:19ev}. God zet niet de tijd stil, maar gaat de tijd genezen. “Gij zult u verblijden en juichen voor eeuwig….Ik schep Jeruzalem tot jubel” {Jes.65:18}.
We zien drie hoofdelementen in dat scheppen: De hemel nieuw, de aarde nieuw en Jeruzalem nieuw.
Pijn, verdriet en kwaad zijn als het ware verweven met de geschiedenis. Als déze aarde en hemel zouden verdwijnen, hadden ze ook geen zin gehad. De zin van de geschiedenis is het blijven bestaan van hemel, aarde en van Jeruzalem, de stad Gods. Dat volk wordt tot jubel. Dat is het blijvende element. God gaat weer wonen bij de mensen. Hemel en aarde worden weer verenigd. “Ik zal juichen over Jeruzalem….. daarin zal niet meer gehoord worden het geluid van geween of van geschreeuw” {Jes.65:19}. ‘Schreeuw’ betekent hier: hulpgeroep. De eerste keer komt dat woord voor in het verhaal van Kaïn en Abel. Dat bloed van Abel schreeuwt om hulp.
De hele geschiedenis is getekend door wenen en roepen om hulp. De genezing van dat hulpgeroep en dat geween horen wezenlijk bij het Duizendjarige Rijk.
Alle tranen zullen worden weggewist. Vernedering, angst en wanhoop zijn ten einde.
Comments (0)