De toekomst

Door K.D Goverts

De toekomst zónder de genade raakt in de vernieling. Zonder genade ‘heeft de toekomst geen toekomst’. Mensen willen vaak graag de toe­komst weten, omdat ze niet met het heden om kunnen gaan. Dat ver­schijn­sel zie je ook wel eens in gemeenten; men vlucht dan in de toe­komst. Er worden dan allerlei theorieën over de toekomst opgesteld en di­ver­se eindtijdvisies worden dan met elkaar vergeleken.

Het heden is voor velen een moeilijke zaak, We weten niet, hoe het van­daag moet, daarom geven we maar een Bijbelstudie over morgen of nog liever over overmorgen. Prachtige studies worden dan gegeven over de op­­name, of over ‘zouden wij ook eenmaal komen’ of ‘boven de sterren daar zal het eens lichten’. Op die manier voel je dan niet zo, dat je eigen­lijk met het heden niet overweg kunt en dat je gebukt gaat onder de dingen van de dag.

Dan wordt inderdaad het woord van Karl Marx waar: godsdienst is opium van het volk. Hij heeft dus niet gezegd: opium voor het volk; het volk wil dat opium zèlf. Geef ons maar een roesje, geef ons maar een verdovings­mid­del, opdat we niet geconfronteerd worden met de harde realiteit van het heden. Laat ons maar een beetje wegdromen van hier.

De toekomst op zichzelf wil niet zo erg, maar die toekomst wordt geplaatst in de genade. De toekomst wordt omsloten door de genade. De genade gaat de toekomst omspannen; de chet ervoor en de noen erachter. En als de toekomst omsloten is door de genade, krijg je de juiste eindtijdvisie. Als de toekomst omsloten wordt door de genade, krijg je de bruiloft. Pas op voor een ‘loslopende toekomst’

 

Comments (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *